ضع اعلانك هنا ضع اعلانك هنا
ضع اعلانك هنا ضع اعلانك هنا


العودة   منتدى الاسماك العربى > منتدى المزارع السمكية Forum fish farms > قسم المزارع السمكية وانواعها > المزارع الخرسانية والطينية والبرك

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-10-2011, 06:02 PM   #1

المدير الاداري للمنتدي

 
الصورة الرمزية mfarghaly
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 1,608
افتراضي افضل الطرق للتغذيه فى المزارع الاسمنتيه(5)

بسم الله الرحمن الرحيم


اخوانى الاعزاء اعضاء المنتدى السلام عليكم



تحدثنا فى الموضوع السابق عن طريقة تنزيل الامهات فى الحضانات او فى الاحواض مباشرا وذكرنا ميزة كل طريقة



ويمكن ان تتخصص فى لون واحد من كل نوع او جميع الالوان على حسب مساحة مزرعتك وعدد الاحواض فيها



ويمكن عمل كوكتيل من الالوان فى حوض واحد وانا فى رايى افضل الاخيرة لماذا؟



لان السوق متعدد الازواق ولولا تعدد الازواق لبارت السلعة كما يقول المثل كيف؟



لانك لو تخصصت فى البلاك مولى مثلا فبالتالى سيكون كل انتاجك بلاك مولى اذا كانت الاصول نقية او بيور



وكنت تتعامل مع محل او محلين مثلا لن يطلب منك التاجر دفعة جديدة الا عندما يخلص المعروض



فى المحل وهكذا اصبحت رهين هذا اللون وستجعل التاجر يضطر الى التعامل مع مزرعة غيرك عندها الوان اخرى



فالاحسن ان تضع مثلا لونين او ثلاثة فى نفس الحضانة بل ستجد الوان اخرى ظهرت عندك نتيجة التهجين



فمثلا بلاك مولى مع سلفر مولى ينتج عنة ماربل و بلاك مولى مع جولدن مولى ينتج عنة شوكليت مولى وهكذا



وسنتطرق الى موضوع التهجين وانتخاب الالوان فى مرحلة اخرى



ولكن يعيب هذة الطريقة انك لن تحصل على اصول نقية واى زوج من هذا الانتاج سيعطى لك كل الالوان



ولك حرية الاختيار فى ادارة مشروعك



نعود مره اخرى الى الزريعه



ويمكن ان تربى بطريقتين اولاهما انك تخصص كل حوض بنوع يعنى مثلا حوض للسورد فقط وحوض للجوبى فقط وهكذا



والطريقة الثانية انك تضع زريعة كل الانواع فى حوض واحد وانا افضل الثانية لماذا؟



لان كل نوع من هذة الانواع له منطقه معينة يعوم فيها وهذه فائدة لعدم تكثف الاسماك فى مكان واحد



وايضا لايفضلون طعام واحد ولا منطقة واحدة فى الطعام فثلا الجوبى يحب العوم اعلى الحوض وبالتالى



سياكل اى شيئ موجود فى هذة المنطقة والسورد يحب العوم فى وسط الحوض والمولى يحب التواجد اسفل الحوض وهكذا



واتفقنا على الخيرات الموجوده فى الماء من طحالب بانواعها وكائنات اولية



فالسمكة ستختار ما يناسبها من من هذة المكونات الموجودة فى الماء



وانا افضل الطريقة الثانية رغم انها متعبة فى فصل الانواع عن بعضها وقت البيع.



ناتى الى غذاء السمك الاساسى



وهو عبارة عن علف اسماك البلطى وهو ارخص انواع العلف على الاطلاق



وهو عبارة عن حبيبات مختلفة الاحجام نسبة البروتين فية حوالى 25%



وتتكون من بروتين حيوانى وبروتين نباتى وبعض الدهون والاملاح المعدنية ومضادات الاكسدة وبعض الفيتامينات



ولا يعنينا ذكر النسب الان فالاعتماد علية كعلف اساسى ممكن بشرط ان تخصص لهم يوم فى الاسبوع دود حى



وطبعا كلنا نعرفة لتعويضهم عن بعض العناصر الغير موجودة فى العلف



ويتراوح سعر الطن من 2400 الى 2800 جنية او حسب سعر السوق



طبعا حضرتك مش ها تشترى طن لان له تاريخ صلاحية اما 3 شهور او6 شهور حسب نسبة البروتين الحيوانى فية



وهناك عبوات سعة 25 ك او 50 ك حسب انتاج كل مصنع



فيمكن ان تشترى مثلا 100 ك من تاجر التجزئة بحوالى 300ج مثلا وقبل ان تنفذ هذة الكمية تشترى غيرها



وبكدة تضمن ان العلفة طازجة فى كل مرة



ذكرنا ان العلف عبارة عن حبيبات وهذة الحبيبات لا تصلح للسمك الولاد لان فمة صغير فما الحل ؟



الحل اننا نطحن هذا العلف حتى يصل الى درجة الدقيق



وهذة الدرجة لاتصلح الا لتغذية الزريعة فقط وكن بحذر لان العلف الزائد سيتراكم على ارضية الحوض ويتعفن



ثم يلوث الماء ويكون عندك مشكلة بسبب كرمك الزائد مع السمك!



فلابد من تقنين هذا الوضع والتعامل معه بحرص شديد



ولتلافى هذة المشكلة سنعمل الاتى



نخصص لكل حوض طبق عميق من البلاستيك ثم نعلقة فى جانب الحوض بحبل عمق من 30 الى 40 سم



ونجعلة مثل كفة الميزان



نحضر كمية من العلف ونبللها بالماء ونجعلها كالعجينة



نجعل من هذة العجينة كور فى حجم البيضة ونجعل لكل حوض كرة بعدد الاحواض التى عندك



نفرش هذة الكور فى الشمس لمدة ساعة مثلا الى ان تقارب الكور على الجفاف



نضع لكل حوض كرة واحده من العلف ونترك السمك ياكلها وهذة العملية نكون فى الصباح



ثم ناتى فى العصر ونرى ماتبقى من هذة الكرة ونتخلص من العلف المتبقى فى الاطباق



لانك لو تركتة سيتعفن ويزهد عنة السمك ويسبب لك مشكلة



نكرر عملية الكور هذة ونضع كرة اقل فى الحجم فى الاحواض التى تبقى فيها العلف حتى لا نهدر العلف بدون فائدة



هذة العملية ستكون مرتين فى اليوم صباحا وعصرا ماعدا يوم الدود سنضعة فى الاطباق بدل العلف الى ان ياكلة السمك



يمكن ان نضيف بعض العناصر لهذة العجينة لزيادة القيمة الغذائية مثل بروتين حيوانى مستورد ويسمى 999 وتصل



نسبة البوتين فية الى 70%



مسحوق سمك ويباع فى محلات العلافة



مسحوق جمبرى مجفف



سبانخ مفرومة جيدا وهى مفيدة جدا للمولى



وهذا نكون انهينا جزء التغذية فى المزارع الاسمنتيه



والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

التعديل الأخير تم بواسطة mfarghaly ; 01-18-2011 الساعة 01:36 AM
mfarghaly غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إعلانات
قديم 01-18-2011, 02:04 AM   #2
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 9
افتراضي

اخى الغالى شكرا على مجهوداتك و على عدم بخلك بالمعلومات التى يعتبرها كثير من التجار فى مصر اسرار تعرض تجارتهم للخطر من المنافسين
اتمنى ان اجد فى مصر سوق فى يوم من الايام مثل اسواق الصين و تايلاند

- لى استفسار اين يباع البروتين الحيوانى الذى ذكرته 999 و ما هى الصوره التى يباع عليها هل يمكن الحصول منه على كميات صغيره و ماهو سعره لان ماشدنى له ان نسبه البروتين فيه عاليه جدا و هو مايمكن ان استفيد به فى تربيه الفلورهورن و الاسماك التى تحتاج بروتين بتركيز

شكرا ليك
ABO LOAI غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إعلانات
قديم 01-18-2011, 11:52 AM   #3
هاوى
 
تاريخ التسجيل: Oct 2010
المشاركات: 127
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABO LOAI مشاهدة المشاركة
اخى الغالى شكرا على مجهوداتك و على عدم بخلك بالمعلومات التى يعتبرها كثير من التجار فى مصر اسرار تعرض تجارتهم للخطر من المنافسين
اتمنى ان اجد فى مصر سوق فى يوم من الايام مثل اسواق الصين و تايلاند

- لى استفسار اين يباع البروتين الحيوانى الذى ذكرته 999 و ما هى الصوره التى يباع عليها هل يمكن الحصول منه على كميات صغيره و ماهو سعره لان ماشدنى له ان نسبه البروتين فيه عاليه جدا و هو مايمكن ان استفيد به فى تربيه الفلورهورن و الاسماك التى تحتاج بروتين بتركيز

شكرا ليك
سؤال مهم وهيفيد جدا
yasoxp غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-18-2011, 03:40 PM   #4

المدير الاداري للمنتدي

 
الصورة الرمزية mfarghaly
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 1,608
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo loai مشاهدة المشاركة
اخى الغالى شكرا على مجهوداتك و على عدم بخلك بالمعلومات التى يعتبرها كثير من التجار فى مصر اسرار تعرض تجارتهم للخطر من المنافسين
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo loai مشاهدة المشاركة
اتمنى ان اجد فى مصر سوق فى يوم من الايام مثل اسواق الصين و تايلاند

- لى استفسار اين يباع البروتين الحيوانى الذى ذكرته 999 و ما هى الصوره التى يباع عليها هل يمكن الحصول منه على كميات صغيره و ماهو سعره لان ماشدنى له ان نسبه البروتين فيه عاليه جدا و هو مايمكن ان استفيد به فى تربيه الفلورهورن و الاسماك التى تحتاج بروتين بتركيز

شكرا ليك

ارحب بك اخى العزيز ابو لؤى فى الموضوع وشكرا لك على كلماتك الرقيقه وجزاك الله خيرا

هدفنا من هذه المواضيع ليس تعريض اصحاب المزارع للخطر على حد قولك وانما الارتقاء بالاستزراع السمكى

على مستوى الوطن العربى بشكل عام وتحويل البلاد العربيه من بلاد مستورده لاسماك الزينه الى بلاد مصدره

لجميع انحاء العالم وتنافس اكبر الدول المتخصصه فى هذا المجال مثل دول شرق اسيا وامريكا الجنوبيه وجنوب افريقيا

فحن لدينا الجو المناسب والمياه المناسبه وجميع الامكانيات الاخرى

اما بخصوص سؤالك عن البروتين 999 فهو مكمل غذائى عالى البروتين ولايجب الاعتماد عليه بمفرده فى الغذاء

ولكن يخلط مع باقى العناصر مثل الكربوهيدرات والالياف والدهون والاملاح المعدنيه وما الى ذلكمن العناصر الغذائيه

وهو يوجد فى صورة بودره سهلة الزوبان فى الماء والتغذيه به على صورته تعد خطر على الاسماك لانها تلوث الماء

وهو متوفر فى المحافظات التى تنتشر فيها المزارع السمكيه بشكل واسع مثل محافظة كفر الشيخ ومحافظة البحيره

ويوجد فى صورة عبوات تزن 50 ك ولا ادرى هل يباع منه بالكيلو ام لا وتراوح سعره من 12 الى 15 ج للكيلو

mfarghaly غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-18-2011, 03:42 PM   #5

المدير الاداري للمنتدي

 
الصورة الرمزية mfarghaly
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 1,608
افتراضي

اقتباس:
سؤال مهم وهيفيد جدا


مرحبا بك اخى العزيز yasoxp

نورت الموضوع وتم الاجابه على السؤال
mfarghaly غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-18-2011, 04:07 PM   #6
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 9
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfarghaly مشاهدة المشاركة

ارحب بك اخى العزيز ابو لؤى فى الموضوع وشكرا لك على كلماتك الرقيقه وجزاك الله خيرا

هدفنا من هذه المواضيع ليس تعريض اصحاب المزارع للخطر على حد قولك وانما الارتقاء بالاستزراع السمكى

على مستوى الوطن العربى بشكل عام وتحويل البلاد العربيه من بلاد مستورده لاسماك الزينه الى بلاد مصدره

لجميع انحاء العالم وتنافس اكبر الدول المتخصصه فى هذا المجال مثل دول شرق اسيا وامريكا الجنوبيه وجنوب افريقيا

فحن لدينا الجو المناسب والمياه المناسبه وجميع الامكانيات الاخرى

اما بخصوص سؤالك عن البروتين 999 فهو مكمل غذائى عالى البروتين ولايجب الاعتماد عليه بمفرده فى الغذاء

ولكن يخلط مع باقى العناصر مثل الكربوهيدرات والالياف والدهون والاملاح المعدنيه وما الى ذلكمن العناصر الغذائيه

وهو يوجد فى صورة بودره سهلة الزوبان فى الماء والتغذيه به على صورته تعد خطر على الاسماك لانها تلوث الماء

وهو متوفر فى المحافظات التى تنتشر فيها المزارع السمكيه بشكل واسع مثل محافظة كفر الشيخ ومحافظة البحيره

ويوجد فى صورة عبوات تزن 50 ك ولا ادرى هل يباع منه بالكيلو ام لا وتراوح سعره من 12 الى 15 ج للكيلو


اخى الغالى شكرا على اجابتك الوافيه و اتمنى لك و للمنتدى الرقى
ABO LOAI غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-18-2011, 05:36 PM   #7

المدير الاداري للمنتدي

 
الصورة الرمزية mfarghaly
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 1,608
افتراضي

عفوا اخى الكريم

وارجوا الا تتردد فى طرح اى سؤال او استفسار خاص بالموضوع

تحياتى
mfarghaly غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-01-2011, 02:09 AM   #8

مشرف معتزل

 
الصورة الرمزية ahmed mohsen
 
تاريخ التسجيل: Apr 2010
المشاركات: 601
افتراضي

والله موضوع مش عارف اقول اى من جماله بجد ربنا يبارك فيك ويكرمك وتسلم ايدك
ahmed mohsen غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-19-2011, 02:11 AM   #9

المدير الاداري للمنتدي

 
الصورة الرمزية mfarghaly
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 1,608
افتراضي

شكرا لك اخى احمد محسن وجزاك الله كل الخير
__________________
mfarghaly غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-22-2011, 09:36 PM   #10
هاوى نشيط
 
الصورة الرمزية mostafa dido
 
تاريخ التسجيل: Apr 2011
المشاركات: 338
افتراضي

يا مستر فرغلي بجد حضرتك أكثر من رائع ومواضيعك تحفة .........
بس ليا كام سؤال ؟؟؟؟؟؟

1. هل من الممكن استخدام مكمل 999 عالي البروتين ده في الخلطات المنزلية بتاعتي (قلب بقري وجمبري و برسيم ومالتي فيتامين واسبيرولينا ) للأنجل ؟؟؟ وكم يكون المقدار المحسوب لوضعه ع الكيلو من الوجبة مثلا؟؟؟ وهل يمكن استخدامه في خلطات البنجاسيوس ( نفس الخلطة اللي فوق بس من غير القلب) ولا دي نسبة بروتين عالية عليه؟؟؟ وأجيبه منين المكمل ده وأنا من القاهرة ؟؟؟

2. أنا بحط للسمك 3 أيام في الأسبوع علف العيدان sticks فهل من الممكن استخدام علف البلطي قليل البروتين ده للبنجاسيوس والشارك نظرا لعدم احتياجهم للبروتين ؟؟؟

وهل هو مجدي في التسمين للبنجاسيوس والشارك وهل أعطي منه للأنجل (3 أيام في الأسبوع برده) ولا لأ؟؟؟

وبجد أشكرك ع المعلومات الغالية جداااااا دي أنا متحمس بطريقة أول ما قريت موضوع المكمل ده هو والعلف وحاسس زي ما أكون أنا اللي هأكلهم هههههههههه
ومتشكر جداااااا وبارك الله فيك.
mostafa dido غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
مزارع اسماك الزينة, التغذية فى المزارع

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع